Awaria kasy fiskalnej – zalety posiadania rezerwowego urządzenia

Awaria kasy fiskalnej – zalety posiadania rezerwowego urządzenia 4.67/5 (93.33%) liczba głosów: 3

Spokojnie, to tylko awaria – zalety posiadania rezerwowej kasy fiskalnej

Obowiązki przedsiębiorcy a awaria kasy fiskalnej

Prawidłowe prowadzenie salonu fryzjerskiego, korzystającego z kasy fiskalnej, wiąże się z poprawną rejestracją wszystkich transakcji oraz zakończeniem każdej z nich wydaniem paragonu nabywcy. A co, jeśli urządzenie ulegnie awarii? W obowiązujących przepisach nie istnieje pojęcie „kasy zastępczej”, którą przedsiębiorca w takiej sytuacji mógłby np. wypożyczyć. Nie przewidują one również przekazania klientowi rachunku później, niż w chwili zapłaty za towar lub usługę. Dlatego podobne wypadki często oznaczają konieczność przerwania pracy, a w konsekwencji – straty finansowe. Tym bardziej, że, w zależności od rodzaju usterki, naprawa potrafi zająć nawet kilka dni.
Jednak Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wyraźnie mówi o możliwości posiadania „rezerwowej kasy rejestrującej” i zaznacza wręcz, że tylko za jej pomocą przedsiębiorca, w przypadku, gdy nastąpi awaria kasy fiskalnej, ma prawo dalej prowadzić sprzedaż. Ostatecznie decyzja o zaopatrzeniu się w zapasowy model należy do właściciela, który może rozstrzygnąć, czy dodatkowa inwestycja będzie niezbędna dla jego działalności.

Jaki wydatek, jakie urządzenie

Posiadanie rezerwowej kasy fiskalnej oznacza wydanie większej sumy pieniędzy w momencie zakupu urządzeń. Za egzemplarz zapasowy trzeba zapłacić tak samo, jak za ten podstawowy, jednak przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z ulgi, obejmującej podatników zakupujących pierwsze urządzenia fiskalne.
Duża część kwoty wydanej przy zakupie pierwszych kas rejestrujących jest refundowana z budżetu państwa. W ten sposób przedsiębiorca może odzyskać nawet 90% ceny urządzenia, jednak musi pamiętać, że maksymalna stawka zwrotu wynosi 700 zł. Jeśli chciałby zaopatrzyć się w kasę rezerwową, to zgłaszając do Urzędu Skarbowego zamiar zakupu dwóch modeli, otrzyma zwrot w wysokości nawet 1 400 zł. W ten sposób wydatki związane z dodatkowym zabezpieczeniem sprzedaży zostaną obniżone – zaznacza Marcin Ciechowicz, ekspert firmy Polskie Centrum Kas Fiskalnych.
Warto dodać, że zasady korzystania z ulgi nie zobowiązują właściciela do zakupu identycznych modeli. W codziennej, intensywnej pracy lepiej sprawdzi się urządzenie oferujące więcej możliwości, natomiast w sytuacjach wyjątkowych wystarczy tańsza kasa fiskalna z dostępem do najpotrzebniejszych funkcji.

Większe koszty, czy zabezpieczenie dochodów?

kasa fiskalna w salonie fryzjerskimWpływ na decyzję o zakupie kasy rezerwowej ma w dużej mierze charakter przedsiębiorstwa. To, czy wydatek oznacza jedynie dodatkowy koszt, czy też realnie zwiększa bezpieczeństwo dotychczasowych obrotów, zależy od wielkości salonu fryzjerskiego oraz natężenia ruchu podczas świadczenia usług. Jeśli na co dzień liczba klientów jest nieduża, tymczasowa awaria nie powinna zbytnio uszczuplić dochodów. Gdy jednak mowa jest o salonie fryzjerskim, który zatrudnia liczny personel i pracuje w trybie ciągłym, uzasadnione wydaje się posiadanie zapasowej kasy, chroniącej działalność przed znaczącymi stratami finansowymi oraz wizerunkowymi.

Zasady korzystania z kasy rezerwowej

kasa fiskalna fryzjerObsługę dodatkowej kasy fiskalnej regulują te same przepisy, które obowiązują przy korzystaniu z głównego urządzenia. Oznacza to, że tak samo trzeba poinformować o niej Urząd Skarbowy w zgłoszeniu przedinstalacyjnym (i tylko wtedy właścicielowi salonu przysługuje refundacja części kosztów) oraz poddać ją fiskalizacji. Wymogiem pozostają również przeglądy techniczne, które urządzenie rejestrujące musi przechodzić nie rzadziej niż co dwa lata.
Gdy kasa jest już zafiskalizowana, wystarczy zamontować papier, uruchomić ją i kontynuować sprzedaż. Zasady korzystania z niej nie ulegają zmianie. Rejestracja transakcji za pomocą urządzenia fiskalnego zobowiązuje zarówno do wykonywania raportów dobowych i miesięcznych, jak i do przechowywania kopii wystawionych paragonów oraz prawidłowo wypełnionej książki serwisowej – wyjaśnia Ciechowicz.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


5 + = jedenaście

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

:)


Zaloguj lub Zarejestruj

Nigdy nie publikujemy postów na Twoim profilu Facebook/Google+.
Logowanie oznacza akceptację Regulaminu.